Illustrator, Photoshop i Dimension 3D

Illustrator dopiero od niedawna funkcjonuje jako narzędzie do projektowania modeli 3D. Począwszy od wersji 2022 AI oferuje prosty sposób na przygotowanie elementów bazowych do modelowania 3D.

Krok pierwszy to przygotowanie modelu 3D. Możemy przygotować logotyp, infografikę lub dowolną bryłę. Na palecie „3D i Materiały” włączamy funkcję „Wyciąganie i fazowanie” i modelujemy pożądane efekty 3D. Nie musimy tego robić zbyt dokładnie. Większość parametrów możemy dobrać w Adobe Dimension. Następnie eksportujemy element 3D jako plik .obj poleceniem „Eksportuj zaznaczenie”.

Następnie uruchamiamy Dimension i importujemy plik „obj” z modelem 3D stworzonym w AI (polecenie „File” „Import” „3D model”). Umieszczamy go na scenie i dobieramy: położenie w przestrzeni, perspektywę i głębokość. Możemy także nałożyć dowolną fakturę i dobrać oświetlenie.

Włączamy podgląd renderowania („Render preview”) w prawym górnym rogu), dobieramy cienie i odbicie światła. Mamy możliwość zmiany koloru tła, podłożenia zdjęcia (tła), skorygowania faktury czy kierunku padania światła.

Możemy też na model 3D nałożyć dodatkową grafikę, zarówno stworzoną w Photoshopie jak i w Illustratorze.

Na koniec przechodzimy do trybu renderowania i zapisujemy projekt jako plik PSD. Po otwarciu go w PS zobaczymy warstwy i maski umożliwiające dalszą pracę z elementami przygotowanymi w Photoshopie lub Illustratorze.

59adobe illustrator poradnik