Separacje kolorów – limit nafarbienia
Separacja typu „light”
Separacja typu „medium”
Maksymalne nafarbienie 240%. To typowa separacja „medium”. Cechuje się ona małą ilością farby kolorowej (C+M+Y) i dużą czarnej (K). Stosowana zazwyczaj w druku gazetowym. Gwarantuje małe zużycie farby kolorowej. Zatem jest to rozwiązanie tańsze. Dodatkowo papier szybciej schnie, co ułatwia drukowanie. A efekt końcowy jest prawie identyczny jak separacji „light”.
Maksymalne nafarbienie 330%. W separacji „light” mamy dużo farby kolorowej C+M+Y i mało czarnej (K). Czarny pełni tu rolę kontrastu, rysunku. W zasadzie zdjęcie możemy wydrukować bez użycia czarnego i też będzie wyglądać całkiem dobrze. To tradycyjny sposób budowania koloru. Jednak przyczynia się do dużego zużycia farb, mokrego papieru, ryzyka odciągania w stosie i długiego czasu schnięcia druku.
Za prawidłową separację odpowiada profil ICC.
To on „podpowiada” aplikacji wykonującej konwersję RGB --> CMYK, jaki jest limit farby dla danego papieru i jak mają wyglądać poszczególne separacje.
Pamiętajmy, żeby po wykonaniu konwersji do CMYK nie edytować kolorystyki zdjęć. Możemy w ten sposób łatwo zepsuć efekty pracy profilu ICC.
Limit nafarbienia (ang. TIL – Total Ink Limit) to teoretycznie 400%, ale w druku offsetowym jest to praktycznie niewykonalne. Wysokiej klasy papiery powlekane są w stanie „przyjąć” 320% – 330% farby. Papiery offsetowe mają limit 270% – 295%. Papiery objętościowe (spulchniane) 250% – 270%. Papiery gazetowe 240% – 260%.
Dlaczego w skrócie CMYK czarny oznaczony jest jako K, a nie B, od Black? • Bo łatwiej się wymawia :)
• Żeby nie mylić z B od Blue w RGB :)
• Bo to od Karbon, a czarną farbę robi się z węgla i sadzy :)
No jakieś ziarno prawdy w tym jest... :)
Ale prawda jest taka, że czarna farba i sposób jej użycia w separacji to klucz do dobrego, łatwego i bezproblemowego druku.
Czarny to klucz do sukcesu. K to Key Color.
73zarządzanie barwą – poradnik