Grafika rastrowa – kontrola rozdzielczości
Wokół rozdzielczości koniecznej do uzyskania dobrej jakości ilustracji w druku (również cyfrowym) narosło wiele mitów i nieporozumień. Ciągle pokutuje przekonanie o konieczności stosowania minimum 300 dpi. Wielu grafików twierdzi, że to absolutne minimum, a im więcej, tym lepiej. To oczywiście było prawdą 20 lat temu, kiedy większość zdjęć była skanowana. Współczesne aparaty cyfrowe oferują zupełnie inną jakość fotografii. Dziś w większości wypadków 250 dpi, a nawet 200 dpi, jest zupełnie wystarczające.
Zdjęcia w prezentowanych przykładach mają 300, 250 i 200 dpi. Ciekawe, jak duże powiększenie będziecie musieli zrobić, żeby stwierdzić, które jest które...
Pamiętajcie, że druk, który ostatecznie będziemy oglądać, zostanie zrastrowany, a papier nie jest aż tak gładki jak ekran komputera. No i nie będzie możliwości powiększenia zdjęć po wydrukowaniu :)
Prawdziwe wątpliwości zaczynają się wraz drukiem cyfrowym wielkoformatowym...
Jakiej rozdzielczości powinien być citylight, jakiej plakat B1, a jakiej billboard
formatu 3 m na 5 m?
Zasada jest tu jednak prosta im dalej tym może być mniej.
• wydruki oglądane z odległości mniejszej niż 1 m, np. zdjęcia – ok. 200 – 250 dpi
• wydruki oglądane z odległości 1 m, np. plakaty – ok. 150 – 200 dpi
• wydruki oglądane z większych odległości, np. billboardy – 50 – 80 dpi.
Jeśli drukarnia upiera się przy tradycyjnej rozdzielczości 300 dpi, nie dyskutujcie z nią, nie ma to sensu, po prostu zmieńcie rozdzielczość zdjęć. Albo drukarnię...
87przygotowanie do druku