InDesign – próbki koloru
Praca z kolorem to jedna z najważniejszych umiejętności, którymi musi wykazać się grafik projektujący publikacje. Początkującym sugeruję pracę z książką koloru CMYK i próbnikiem Pantone w rękach. Pozwala to świadomie zdefiniować próbkę koloru, pracując na wartościach cyfrowych, niezależnie od jakości posiadanego monitora czy jego kalibracji. Na palecie „Próbki” wybieramy „+” i na suwakach zaznaczamy odpowiednie wartości CMYK, odczytane z księgi koloru. Ważne jest także, aby nazwać próbkę w sposób jednoznacznie opisujący funkcję, jaką pełni on w naszym projekcie. Nie nazywajmy więc próbek „łososiowy” czy „malinowy”, ale „kolor tła”, „kolor tekstu”, „tło ramki” itd.
Dobierając kolory z biblioteki Pantone, trzeba pamiętać, że ma to sens tylko wtedy, gdy faktycznie planujemy druk w kolorach dodatkowych. Konwersja Pantone --> CMYK jest wprawdzie bardzo prosta, wystarczy na palecie „Próbki” z menu Hamburger wybrać polecenie „Menadżer farb” i zaznaczyć kolor Pantone jako „rozbarwiony”. Jednak zakres barw Pantone jest znacznie szerszy niż CMYK, co oznacza, że część kolorów będzie niedopasowana.
43adobe InDesign – poradnik