Percepcja barwy
Przede wszystkim warto, abyśmy pamiętali, że barwa ocenianego druku zależy od barwy światła, w którym jest on oglądany (ściślej od temperatury barwowej światła). Wydruk oceniany przy świetle żarówki zawsze będzie wydawał się bardziej czerwony. Nasze oczy najlepiej radzą sobie z oceną barwy przy świetle dziennym (słonecznym), czyli o temperaturze ok. 5000 Kelvinów. Dlatego, gdy nie możemy obejrzeć wydruku w świetle dziennym, powinniśmy korzystać ze specjalnych lightboxów emitujących znormalizowane światło o temperaturze 5000 K. Takie stanowisko do oceny barwy powinno być w każdej drukarni, najlepiej przy maszynie drukującej. W takim oświetleniu powinniśmy oglądać proofy kolorystyczne, szczególnie wrażliwe (z racji techniki wykonania) na temperaturę barwową światła.
Czy patrząc na środkowy pasek po lewej stronie macie wrażenie, że jest gradientem nałożonym na drugi gradient pod spodem? Obok, po prawej to ten sam pasek, tyle że na jednolitym tle. Czy uwierzycie, że pola A i B na szachownicy są takie same? Jest to zjawisko kontekstowego postrzegania barwy przez nasze oko.
Poprawna ocena barwy i jasności jest znacznie utrudniona. Nie nie jesteśmy w stanie tego zjawiska wyeliminować, ale musimy o nim pamiętać.
Do oceny poprawności światła służą specjalne paski kontroli oświetlenia. Oglądane w dobrym świetle mają jednolity kolor. Złe oświetlenie sygnalizują zmienione naprzemiennie kolory kostek lub pasków
(w zależności od producenta).
Pasek kontroli oświetlenia znaleźć można na ostatnim „listku” każdego próbnika Pantone, a próbnik Pantone znaleźć można w każdej drukarni.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Optical_illusion.gif
75zarządzanie barwą – poradnik