Zarządzanie barwą w procesie przygotowania do druku Kontrola poprawności odwzorowania barwy w druku to jedno z najtrudniejszych
i równocześnie najważniejszych zadań w pracy grafika / edytora / redaktora.
Poniżej kilka podstawowych wskazówek pozwalających bezproblemowo zarządzać kolorem, od chwili wykonania korekcji zdjęcia
aż do zapisania pliku pdf z materiałem do druku.
Więcej informacji o przygotowaniu do druku na stronie
GWG.org
Instalacja profili ICC w systemie operacyjnym
Podstawowe profile ściągamy ze strony eci.org.
Zakładka download / Offset printing / ECI profiles (current versions)
Sam proces instalacji jest niezwykle prosty. Na skopiowanym na dysk i rozpakowanym pliku ICC naciskamy prawy klawisz myszy
i wybieramy „Zainstaluj profil”. W przypadku systemu iOS otwieramy „ColorSync” i instalujemy...
Ustawienia w Photoshopie
Zasada najważniejsza. Zawsze pracujemy ze zdjęciami i ilustracjami w przestrzeni RGB.
Dla Photoshopa CMYK to „ciało obce”. Współczesna ścieżka produkcji zakłada wykonanie konwersji do przestrzeni CMYK
na samym końcu procesu przygotowania do druku, czyli w trakcie zapisywania pracy w pliku produkcyjnym, w formacie PDF.
Oczywiście konwersja RGB --> CMYK niesie ze sobą wiele potencjalnych niespodzianek.
Przede wszystkim możliwą zmianę kolorystyki zdjęć wynikającą z różnic w reprodukcji barwy przez poszczególne urządzenia.
Na szczęście możemy w prosty sposób zabezpieczyć się przed taką niespodzianką.
Wystarczy włączyć „Próbę kolorów” i ustawić profil ICC charakteryzujący urządzenie docelowe, na którym zamierzamy drukować.
Zazwyczaj będzie to profil „drukarski”, np. „PSO_Coated_v3”. Choć oczywiście możemy włączyć symulację dowolnego medium docelowego
np. przestrzeń sRGB jako symulację publikacji w internecie.
Jeśli jednak ortodoksyjnie chcemy zakończyć obróbkę materiału fotograficznego
w Photoshopie wykonując konwersję do CMYK, najlepiej zrobić to poleceniem „Konwersja do profilu”.
Daje to pewność, że świadomie wybierzemy profil ICC charakteryzujący urządzenie docelowe.
W tym przykładzie będzie to arkuszowy druk offsetowy na papierze Arctic...
Uwaga! Nigdy nie konwertujcie do przestrzeni CMYK w Photoshopie pleceniem „Obraz / Tryb / CMYK”.
Photoshop używa wówczas domyślnych ustawień z zakładki „Ustawienia koloru”, które po każdej aktualizacji programu wracają do „korzeni”,
czyli do domyślnych ustawień dla „standardu SWOP z Ameryki Północnej”. To świetny profil... Do druku gazet i czasopism w Ameryce.
Konwersja do CMYK przy eksporcie do pliku PDF
Plik produkcyjny trafiający do drukarni powinien zawierać wyłącznie elementy definiowane jako CMYK. Ewentualnie Pantone.
Dlatego eksportując pracę do PDF, musimy wykonać odpowiednią konwersję. Oczywiście wykorzystując właściwie dobrany profil
ICC.
W InDesignie wybieramy z menu „Plik/Eksportuj” i polecenie „Eksportuj/Adobe pdf druk”.
Sugeruję stosowanie ustawień zgodnych z wytycznymi GWG.
Więcej o tym na mojej stronie w zakładce „Przygotowanie do druku”.
W bocznej zakładce wybieramy „Wyjście” i tu ustawiamy odpowiedni profil ICC do konwersji.
W tym wypadku arkuszowy druk offsetowy na papierze Arctic...
Pamiętamy, że profil nie musi być dołączony do PDF-a. Ważne jest wykonanie konwersji w zgodzie z danymi zapisanymi w profilu ICC.
Softproof w Acrobacie
Jeśli mamy do dyspozycji poprawnie skalibrowany monitor szerokogamutowy
(Patrz: www.kalibracje.pl, zakładka „Gamut barwy”). możemy pokusić się o ostateczną kontrolę kolorystyki materiału
wysyłanego do druku przy pomocy tzw. „Softproofa”. To nic innego jak „proof ekranowy”,
czyli proof wyświetlany na ekranie monitora przy pomocy aplikacji Adobe Acrobat.
Jeśli do eksportu użyjemy ustawień GWG, Acrobat pozwoli wyświetlić pdf-a z symulacją druku na odpowiednim podłożu.
Niezależnie od tego czy posiadamy zainstalowany odpowiedni profil czy nie.
Będzie on zapisany jako profil symulacji w pliku PDF.
Wystarczy w zakładce „Podgląd wyjściowy” włączyć „Symuluj kolor papieru” i „Symuluj nadruk”,
aby na monitorze, zobaczyć to co dostaniemy na wydruku. Oczywiście na skalibrowanym monitorze...