kalibracje.pl >> profile icc
Podstawowe profile ICC do druku offsetowego

Zestaw profili przydatnych w pracy przygotowanej do druku offsetowego można ściągnąć ze strony: www.eci.org
Ich użycie jest całkowicie darmowe.

Proszę zwrócić uwagę na profile wprowadzone we wrześniu 2015!
Mamy trzy nowe profile, przygotowane przez Fogrę zgodnie z wytycznymi normy ISO 12647-2:2013;
PSO Coated v3 – dla papierów powlekanych, z limitem nafarbienia 300%
PSO Uncoated v3 – dla papierów niepowlekanych, z limitem nafarbienia 300%
PSO SC-B Paper v3 – dla papierów gazetowych, z limitem nafarbienia 270%

Podstawowym powodem wprowadzonych zmian jest duża ilość wybielaczy optycznych używanych przez producentów papieru, a co za tym idzie zmiana charakterystyki drukowej dostępnych na rynku papierów.

Mamy także kilka ciekawych nowości z 2021/22:
Metal-Printing (offset) – do druku na metalu
Lamination profiles for PSO Coated v3 – symulacja zmian koloru po laminowaniu

Cały czas dostępne są również wersje v2 z 2009 roku, opisane jako old versions:
ISO Coated V2 (ECI)
Kreda matowa lub błyszcząca, limit nafarbienia 330%
ISO Coated V2 300
Kreda matowa lub błyszcząca, limit nafarbienia 300%
PSO Uncoated ISO12647 (ECI)
Papier offsetowy biały, limit nafarbienia 300%
ISO Uncoated Yellowish
Papier offsetowy żółtawy, limit nafarbienia 300%
PSO LWC Improved (ECI)
Papier LWC (kolorowe magazyny i czasopisma w technice rolowej), limit nafarbienia 300%

Więcej informacji i linki do profili na stronie www.eci.org
Profile dedykowane do nietypowych papierów

Przygotowując publikację do druku najlepiej zastosować odpowiedni profil kolorystyczny ICC, najczęściej sugerowany przez drukarnię lub wydawnictwo. Warto z niego korzystać, ponieważ uwzględnia m.in. właściwości papieru, przyrost punktu rastrowego i maksymalne nafarbienie.

Taki profil dobierze optymalne wartości farb CMYK dla poszczególnych kolorów, dlatego możliwie najwierniej odwzoruje w druku kolory widziane na monitorze. Różne rodzaje papieru ze względu na swoje właściwości są w stanie przyjąć ograniczoną ilość farby. Jeśli będzie jej zbyt dużo problemy z drukiem mogą być ogromne, dlatego podczas kontroli pracy zwraca się szczególną uwagę na maksymalne nafarbienie. Jeśli jest przekroczone, materiał odsyła się do poprawy.

Kontrola nafarbienia pomaga także mieć pewność, że wszystkie elementy zdjęcia, które widać na monitorze w trakcie projektowania, w druku także będą widoczne.

Nafarbienie to suma pokrycia farbami CMYK w danym miejscu projektu graficznego (dla typowego 4-kolorowego druku offsetowego). Wyrażana jest w procentach i teoretycznie może wynosić od 0 do 400%.
W różnych specyfikacjach technicznych można spotkać inne nazwy tego parametru, np. suma składowych CMYK, sumaryczne pokrycie farbami, nasycenie farb, a także skróty: TAC (Total Area Coverage), TIL (Total Ink Limit).

Dlatego sugeruję poszukiwanie profili ICC dedykowanych pod konkretne podłoża na stronach producentów i dystrybutorów papierów... np.:
www.arcticpaper.com/services/icc-profiles/

Można też szukać właściwych profili na stronach redakcji i wydawnictw, w których zamierzacie publikować, np. wydawnictwo AGORA: bi.gazeta.pl/m8317007.pdf
m14375660,PROFILE-KOLORYSTYCZNE-30-07.pdf

Dużo różnych profili można ściągnąć z:
http://www.color.org/registry/index.xalter

Jeśli mimo wszystko nie znaleźliście profilu ICC, którego szukacie, to prawdopodobnie mogę go zrobić!



mirek@kalibracje.pl  |  602 33 80 53

  spis treści  |   dtp ⋯ pierwsza pomoc  |   słownik dtp   |   dtp w praktyce  |   tutoriale  |   dtp w teorii  |   doświadczenie zawodowe  |   portfolio  |   kalibracje  |   szkolenia  |   fotogaleria  |   humor