Zarządzanie barwą – gamut barwy


Dlaczego kolory na ekranie monitora i na wydruku nie są takie same?
Dokładne wyjaśnienie jest dość skomplikowane, ale kluczem do zrozumienia problemu są przestrzenie barwne poszczególnych urządzeń – aparatu fotograficznego, monitora, drukarki, maszyny drukarskiej.
Porównajcie jak bardzo różnią się między sobą zakresy reprodukcji barwy poszczególnych urządzeń. To wyjaśnia dlaczego odwzorowanie tej samej barwy na różnych urządzeniach jest bardzo trudne. A czasami wręcz niemożliwe.
Kliknięcie w nazwę przestrzeni wyświetla jej wizualizację. Off ukrywa ją.

Wizualizacja typowych przestrzeni barwnych, kolejno:
sRGB – AdobeRGB – ProPhoto. Kliknięcie w nazwę profilu włącza symulację zakresu barwy.

sRGB
to obecnie międzynarodowy standard powszechnie stosowany w programach graficznych i sprzęcie, takich firm jak Microsoft, Dell czy HP. Największą zaletą standardu sRGB jest to, że ponieważ jest stosowany w większości wyświetlaczy, drukarek i aparatów cyfrowych, to różnice kolorów pomiędzy poszczególnymi urządzeniami są minimalne. Oznacza to w raktyce, że podczas przenoszenia obrazu pomiędzy tymi urządzeniami, różnice kolorów powinny być akceptowalne bez dodatkowych zabiegów. Z drugiej strony, tryb sRGB ogranicza zakres wyświetlanych i drukowanych kolorów. Dlatego paleta barw sRGB jest powszechnie postrzegana jako mocno ograniczona.

Adobe RGB
to standard przestrzeni kolorów opracowany i wspierany przez firmę Adobe. Zakres reprodukowanych barw jest szerszy niż w przypadku standardu sRGB, co zapewnia więcej szczegółów i bardziej wysycone kolory. Z tego powodu standard Adobe RGB jest powszechnie stosowany w fotografii i w przemyśle drukarskim.

ProPhoto RGB
to przestrzeń kolorów RGB opracowana przez firmę Kodak, z myślą o wydrukach fotograficznych. Oferuje bardzo dużą gamę kolorów. ProPhoto obejmuje ponad 90% kolorów opisanych w przestrzeni Lab i prawdopodobnie 100% kolorów postrzeganych przez człowieka.

sRGB   <-->   AdobeRGB   <-->   ProPhoto

Praca w przestrzeni ProPhoto wymaga posiadania prawidłowo skalibrowanego monitora szerokogamutowego, zdjęć z 16-bitową głębią kolorów i dużego doświadczenia w pracy.

Również przestrzeń AdobeRGB może – przy pracy na nieskalibrowanym monitorze lub monitorze wąskogamutowym – wywołać spore problemy.

Początkującym sugeruję sRGB. Daje mniejsze możliwości, ale jest najbardziej tolerancyjna na błędy w przygotowaniu do druku.